Ajankohtaista

15.8.2014 Vastaanotto Pukinmäessä Lue lisää » 18.3.2014 Muutoksia hinnastossa Lue lisää » 16.12.2013 Nettiajanvaraus käytössä! Lue lisää »

Esittely

Olen osteopaatti (Valviran rekisterissä) Jerry Ketola ja hoidan koiria ja ihmisiä Murren Murkinan yhteydessä olevissa hoitotiloissa Pukinmäessä.

Työurani manuaalisten hoitojen parissa aloitin vuonna 1991. Toimin myös Metropolian ammattikorkeakoulussa osteopatian lehtorina.

Käden taitojen kehittyminen hyväksi ja riittävän herkäksi vaatii vuosien työn, tervetuloa ammattilaisen hoitoon!

Koiran kipu ja sen oireet

Selkärankaisilla eläimillä esiintyy kipua yhtä lailla kuin ihmisilläkin. Koirat eivät yleensä näytä kipua niin selvästi kuin ihminen. Kivun ilmeneminen vaihtelee yksittäisten koirien välillä. ja koiran omistajan tarkkaavaisuus on avainasemassa tunnistettaessaan koiran kärsivän kivusta. Pitkittyneestä  kivusta on koiralle useita haittavaikutuksia:

• Kipu rasittaa eläintä ja aiheuttaa kärsimystä sekä stressireaktion, mikä voi hidastaa paranemista
  • Leikkauksen jälkeinen liikkumattomuus tai poikkeava liikkuminen voi kuormittaa koiran tuki- ja liikuntaelimistöä väärin, josta voi aiheutua kipua ja jäykkyyttä
  • Pitkittynyt kipu voi johtaa poikkeavaan käyttäytymiseen, kuten koira voi
    järsiä ihoaan tai koira on levoton tai haukkuu normaalia enemmän

Nivelrikko ilmenee koirilla usein liikkeen jäykistymisenä, etenkin liikkeellelähtö voi olla erityisen jäykän näköistä. Kivulias koira voi myös olla  agressiivinen tai pelokas tilanteissa, joissa se tuntee itsensä epävarmaksi. Koira voi myös tulla alakuloiseksi ja välinpitämättömäksi ympäristöstään. Joskus kipu ilmenee läähättämisenä, uikuttamisena ja ruokahaluttomuutena. Unen määrän väheneminen on myös merkki epämukavuudesta. Erityisesti rintaontelon kiputilat tekevät eläimen haluttomaksi menemään makuulle. Kipu raajassa ilmenee ontumisena. Jos molemmat etujalat tai molemmat takajalat ovat kipeät, eläin kuormittaa tervettä raajaparia ja sairaitten raajojen kipuoireet saattavat jäädä huomaamatta.

Kipu ei näy röntgenkuvissa, sillä nivel, jossa on röntgenkuvissa vain vähäiset nivelrikkomuutokset voi olla hyvin kipeä ja toisaalta nivel, jossa muutokset ovat suuret voi olla melko kivuton. Selkärangan kipu ilmenee haluttomuutena hypätä tai kääntyä. Varomaton liike tai koiran nostaminen voi aiheuttaa niin voimakkaan kivun, että koira ulvoo tuskasta.

Osteopatia auttaa koiran kipuun

Usein koiralla esiintyvä kipu johtuu lihaksien kireydestä ja nivelten tai selkärangan toiminnallisesta häiriöstä.  Lihasten ja nivelten toiminnalliset häiriöt syntyvät usein koiran normaalin liikkumisen ja juoksemisen

552742_10150947064327599_1980444737_n.jpgseurauksena. Toisinaan koirat leikkivät melko rajusti toisten koirien kanssa esimerkiksi koirapuistoissa. Leikin tiimellyksessä koira voi liukastua, kaatua tai törmätä toiseen koiraan, joista voi aiheutua tuki- ja liikuntaelimistön oireita. Kilpailevat koirat voivat kolhia itseään aitoja päin agitlityssä tai kaatua juoksuradalla tai maastossa. Erilaiset loukkaantumiset voivat jäädä omistajalta kokonaan huomaamatta.

Koirien hoitamiseen erikoistunut osteopaatti osaa tutkia ja hoitaa koiran tuki- ja liikuntaelimistön toiminnallisia häiriötiloja. Toisinaan koiran kerrotaan parantuneen myös erilaisista vatsavaivoista tai suoliston epänormaalista toiminnasta hoitojen seurauksena. Koiran oirekuvan ja tuki- ja liikuntaelimistön tutkimusten perusteella osteopaatti lähettää koiran tarpeen mukaan eläinlääkärille jatkotutkimuksia varten. Kipulääkityksen sijaan tai sen rinnalla osteopatia on turvallinen ja lempeä hoito koiralle, joka oireilee kivusta ja jäykkyydestä!