jerryketola527A1872web.jpgKoiran kipu

Eläimillä esiintyy kipua yhtä lailla kuin ihmisilläkin. Toisinaan on vaikeaa tulkita onko koiralla kipua ja sen ilmeneminen vaihtelee koirien välillä. Koiran omistajan tarkkaavaisuus on avainasemassa kipuilevan koiran tunnistamisessa. Pitkittynyt kipu voi olla haitallista useasta syystä:

• Kivun kokeminen laukaisee hormonaalisen ja neuraalisen säätelyn kautta elimistössä stressireaktion, mikä voi hidastaa mahdollisen kudosvaurion paranemista
  • Leikkauksen jälkeinen liikkumattomuus tai poikkeava liikkuminen voi kuormittaa koiran tuki- ja liikuntaelimistöä väärin, josta voi aiheutua kipua ja jäykkyyttä
  • Pitkittynyt kipu voi johtaa poikkeavaan käyttäytymiseen, koira voi
    järsiä ihoaan tai olla poikkeuksellisen levoton tai haukkuu normaalia enemmän
  • Kivusta kärsivä koira voi olla aggressiivinen toisia koiria tai ihmisiä kohtaan

Nivelrikko ilmenee koirilla usein liikkeen jäykistymisenä, etenkin liikkeellelähtö voi olla erityisen jäykän näköistä. Kivulias koira voi myös olla  aggressiivinen tai pelokas tilanteissa, joissa se tuntee itsensä epävarmaksi. Koira voi myös tulla alakuloiseksi ja välinpitämättömäksi ympäristöstään. Joskus kipu ilmenee läähättämisenä, uikuttamisena ja ruokahaluttomuutena. Unen määrän väheneminen on myös merkki epämukavuudesta. Erityisesti rintaontelon kiputilat tekevät eläimen haluttomaksi menemään makuulle. Kipu raajassa ilmenee ontumisena. Jos molemmat etujalat tai molemmat takajalat ovat kipeät, eläin kuormittaa tervettä raajaparia ja sairaitten raajojen kipuoireet saattavat jäädä huomaamatta.

Kipu ei näy röntgenkuvissa, sillä nivel, jossa on röntgenkuvissa vain vähäiset nivelrikkomuutokset voi olla hyvin kipeä ja toisaalta nivel, jossa muutokset ovat suuret voi olla melko kivuton. Selkärangan kipu ilmenee haluttomuutena hypätä tai kääntyä. Varomaton liike tai koiran nostaminen voi aiheuttaa niin voimakkaan kivun, että koira ulvoo tuskasta.

Osteopatia auttaa koiran kipuun

Usein koiralla esiintyvä kipu johtuu lihaksien kireydestä ja nivelten tai selkärangan toiminnallisesta häiriöstä. Lihasten ja nivelten toiminnalliset häiriöt syntyvät usein koiran normaalin liikkumisen ja juoksemisen seurauksena. Toisinaan koirat leikkivät melko rajusti toisten koirien kanssa ja siinä koira voi liukastua, kaatua tai törmätä toiseen koiraan. Kilpailevat koirat voivat kolhia itseään esteitä päin tai kaatua kovasta vauhdista. Erilaiset loukkaantumiset jäävät toisinaan omistajalta kokonaan huomaamatta.

Koirien hoitamiseen erikoistunut osteopaatti osaa tutkia ja hoitaa koiran tuki- ja liikuntaelimistön toiminnallisia häiriötiloja. Toisinaan koiran kerrotaan parantuneen myös erilaisista vatsavaivoista tai suoliston epänormaalista toiminnasta hoitojen seurauksena. Koiran oirekuvan ja tuki- ja liikuntaelimistön tutkimusten perusteella osteopaatti lähettää koiran tarpeen mukaan eläinlääkärille jatkotutkimuksia varten. Osteopatia on turvallinen ja lempeä hoito koiralle, joka oireilee kivusta ja jäykkyydestä tai koiran normaaliin toimintakykyyn tulee selittämätön muutos.

jerryketola527A1875web.jpg