Koiraosteopatia

Koiraosteopaatin vastaanotolla aluksi koiran omistajan kanssa keskustellaan koiran oirekuvasta. Vastaanotolla tutkitaan koiran raajojen nivelet, selkäranka, niska, lantio ja lihakset joiden avulla arvioidaan koiran tuki- ja liikuntaelimistön tila. Tilanteen mukaan arvioidaan koiran aktiivista liikkumista ja toimintakykyä. Tutkimuksien jälkeen koiralle tehdään osteopaattinen hoito kivuttomia osteopaattisia tekniikoita käyttäen. Hoito etenee koiran ehdoilla eikä koiraa pakoteta tiettyyn asentoon, kuten kyljelleen. Yleensä hoito tehdään lattialla pehmusteen päällä tai hoitopöydällä.

Hoidossa parannetaan koiran selkärangan ja jäykkien nivelten liikkuvuutta erilaisten osteopaattisten tekniikoiden avulla. Selkärangan ja nivelten normaali liikkuvuus ovat edellytys koiran tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnille. Joustavat ja liikkuvat nivelet antavat lihaksille optimaalisen ympäristön toimia normaalisti.

Ennen hoitoon tulemista omistajan tulee huolehtia, että koira on tehnyt tarpeensa ja ruokailu on tapahtunut vähintään kaksi tuntia ennen hoitoon tulemista. Osteopaattinen hoito vaikuttaa keskushermostoon rauhoittavasti ja koira voi olla väsynyt hoidon jälkeen. Rankkaa liikuntaa on hyvä välttää seuraavien 1-2 vuorokauden aikana hoidon jälkeen.

Osteopatia auttaa:
  • kipuun ja iäkkään koiran jäykkyyteen
  • hyppäämisen parantamiseen (esim. autoon tai sängylle)
  • portaikossa liikkumiseen
  • ontumiseen ja peitsaamiseen
  • liikuntasuoritusten ja kirurgisten operaatioiden jälkeisessä kuntoutuksessa
  • urheilu -ja näyttelysuorituksen parantamiseen